‏ 13 נובמבר, 2012

 

up   המשמר החברתי המקומי

סיכום - היכן אנו ולאן פנינו

 

כמה מילות רקע על איך נולדה היוזמה

מאז תחילת מעורבותי כפעיל חברתי ליוותה אותי תחושה עמוקה שקיים נתק משמעותי בין התושבים לבין נבחרי הציבור ברשויות המקומיות שאמורים לדאוג לרווחתם. הנתק בא לידי ביטוי בהיעדר שקיפות בקבלת החלטות ובניהול הרשות ומחויבות לעסקנים אליטות ובעלי הון במקום לתושבים. מעין מראה מוקצנת של השלטון המרכזי. במקביל וכהשלמה הציבור פסיבי ומנותק ורואה רק בבחירות לכנסת כמקור ל"ישועתו".


באותה העת, שלהי קיץ ,2011 לאחר שהוקם
המשמר החברתי בכנסת ולאחר שצפיתי בסרט מעורר השראה של החזית החיפאית בו קבוצת פעילים קצרה הצלחה בפעילות נקודתית מול העירייה נפל לי האסימון!   הבנתי שחייבים לייצר מוקדי השפעה פוליטיים ומעורבות אזרחית בכל יישוב במתכונת דומה לזו הקיימת במשמר החברתי בכנסת. לא עבר זמן רב עד שחברה אלי שותפתי אוסו באיו ויחד ייסדנו את המשמר החברתי המקומי. הרשת התבססה בשלב הראשוני על גרעיני הפעולה שנוצרו בקיץ 2011 במאהלי המאבק החברתי.

 

מה נעשה עד כה?

במהלך השנה פעלנו להקמת רשת של משמרות חברתיים מקומיים בישובים השונים ברחבי הארץ ונכון להיום קיימים ובשלבי הקמה משמרות בישובים הבאים: כרמיאל, קרית שמונה, חיפה, ראשון לציון, רחובות, נס ציונה, כפר סבא, פרדס חנה, הוד השרון, באר שבע, הרצליה ורעננה.

המשמרות המקומיים מפעילים לחץ קבוע על הרשויות המקומיות בדרישה לשקיפות ומתן דין וחשבון על פעילותן והתנהלותה בפני התושבים ופועלים ליצירת זיקה ומעורבות אזרחית פעילה של התושבים בנעשה בישובים שלהם.

 

פעילי המשמרות משתמשים במגוון רחב של אמצעים הכולל פעולות כגון צילום ישיבות מליאה והעלאה ליוטיוב, דרישה לפרסום פרוטוקולים ודוחות ביקורת ותקציב עירוני, הכשרת פעילים באמצעות "קורס משמר חברתי מקומי", עירוב הציבור בפיתוח העתידי בעזרת תהליכי שיתוף ציבור בתכנון ועוד אפשרויות רבות אחרות. הפעילים מנהלים תקשורת שיח התייעצות ולימוד הדדי מהניסיון דרך הקבוצה בפייסבוק.

 

 

חזון מטרות ויעדים

כחלק מההיערכות לפעילות בטווח הארוך ולבחירות המקומיות בטווח הקצר פרסמנו לאחרונה את החזון שלנו ותכנית העבודה על פיה בכוונתנו להתקדם והרי היא לפניכם:

 

חזון המשמרות החברתיים המקומיים

שינוי סדרי העדיפויות ויצירת אקלים פוליטי מקומי חדש בישראל בו האחריות האישית של נבחרי הציבור היא קודם כל כלפי התושבים, והם פועלים לקידום זכויותיהם החברתיות כלכליות

 

מטרות בטווח הארוך

1.     הקמת רשת מוקדי פעילות בכל יישוב ויישוב עם מרכז תיאום פעולה והכשרה ארצי למימוש החזון

2.     הנעה לפעולה אזרחית עצמאית, אחראית ויוזמת בכל מוקד פעילות

3.     קידום השקיפות והנגישות בשלטון המקומי

4.     הגברת מעורבות הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות בישובים

5.     לחץ על נבחרי הציבור בדרישה לאחריות אישית כלפי הציבור ביישוב, ולקידום זכויות חברתיות

6.     מיסוד מנגנון עבודה מאורגנת מבחינה משפטית וגיוס משאבים לפעולה

 

מטרות בטווח הקצר

1.   הכנת ומינוף המשמרות הקיימים לקראת מערכת הבחירות הקרבה ברשויות המקומיות.

2.   ביסוס המשמרות הקיימים בדגש על החדשים בירושלים ובאר שבע, והקמת לפחות משמר אחד חדש בעיר נוספת אחרי הכשרה

 

אבני דרך לתכנית עבודה לשנת 2012

1.     ארגון כנס ארצי גיוס מתנדבים / היערכות לבחירות ברשויות המקומיות

2.     חשיבה משותפת על יעדים מועדפים לפעולה במשמרות הקיימים, שייגזרו מתוך אמנת העיר החברתית והצלבתה עם תחומי הסמכות של הרשות המקומית

3.     איתור גרעיני פעולה פוטנציאליים בישובים השונים וקבלת החלטה על ישוב יעד נוסף אחד להקמת משמר, שיקבל ליווי צמוד של פעילים קיימים בחודשים הראשונים להקמתו.

4.     בניית התשתית משפטית ואינטרנטית

5.     פיילוט קורס הכשרה להקמת משמר מקומי בעיר נוספת  לקיים על בסיס ניסיון חיפה בשיתוף עם המכללה החברתית כלכלית

6.               בניית מדד חברתי מקומי ביישובים בהם פועלים המשמרות

 

 


 

מהם שלושת ההישגים הגדולים של המשמר מאז הוקם

1.      שימור גרעיני פעילות בשטח כחלק מיצירת תנועה עממית פוליטית רחבה בישראל:

 

המאהלים והאסיפה הארצית והתנועה החברתית התפרקו. המשמר החברתי המקומי הוא היוזמה הגיאוגרפית היחידה שעדיין ממשיכה לשמר את הגחלת ההכרחית הזו, עד שתשוב ותפרוץ האש הגדולה. שאר היוזמות (למעט זו של דפני כעת) הם נושאיות וללא זיקה ישירה למרחב האזרחי / ציבורי.

 

 

2.     שכלול מודל הפעולה המייצר זיקה בין תושבים לבין נבחרי הציבור ברמה המקומית:


עד היום המודל פעל בעיקר בתחום הסביבתי במסגרת משמרות המועצה של החברה להגנת הטבע וארגונים סביבתיים אחרים אך בהקשר של מקום זמן ומאבק ספציפי זה או אחר. המשמר החברתי משליך את המודל לנושאים החברתיים כלכליים תוך שהוא מייצר תשתית לפעולה מתמשכת על בסיס קבוע שגם יוזמת ולא רק מגיבה למדיניות מוסדות השלטון במאבק זה או אחר..

 

3.       הצלחה :

 

למרות היעדר כל משאבים ומסגרת משפטית ממוסדת לפעולה. הקמת שני משמרות משמעותיים בחיפה ובירושלים הנושאים את הדגל באופן עצמאי בעירם לאחר שעברו הכשרה מקצועית בנושא ועוד כעשרה מוקדים בהם אחרים בהם קיימים תאי פעולה בשלבי הקמה שונים

 

 

במבט קדימה - מה התועלת הצפויה של הארגון

פעם בשנתיים שלוש אנחנו הולכים להצביע ועד מהרה זיק התקווה נגוז יחד עם הבטחות הפוליטיקאים בממשלה החדשה וכל מה שנשאר לנו זה לקטר עד הבחירות הבאות.. אז זהו שלא ! מעכשיו אפשר לעשות את זה ליד הבית. לקחת אחריות אמיתית על איכות חיינו, על עתידנו. כממש כאן ליד הבית. לדרוש אותה מהפוליטיקאים להם האחריות הישירה על איכות חיינו - נבחרי המועצה ברשות המקומית. ליצור דרכים שיחברו אותנו מחדש להיות קהילה בעלת תודעה אזרחית עצמאית, אחראית ויוזמת.

 

בהצלחה לכולנו בהמשך הדרך !

 

חמי שטורמן